Mate villhare i Norge

Det er sjelden vi ser hare der jeg bor, men de gangene jeg gjør det er det kjempestas. Vi har hage med en liten blomstereng mot naboen og de gangene jeg har sett haren har den beitet i blomsterenga. Den vil finne mye mat hos oss sommer og høst, men om vinteren kan haren trenge hjelp. Jeg har forsøkt å finne god informasjon om å mate vill hare, men det er i det hele tatt lite informasjon å finne. Jeg har søkt litt på nettet og laget et sammendrag.

Haren liker å oppholde seg i områder med gress, urter, busker og løvskog. Åpne områder med gress, urter og busker gir god tilgang til mat om sommeren. I snøfrie vintre vil dette også være fine vinteroppholdsplasser. Typiske områder vil være gamle setervoller, åpne skogsområder og områder som er snauhogd. Busker og løvtrær gir mat om vinteren. Foring på sommer og høst er ikke nødvendig, men du kan fore for å gi den en grunn til å oppholde seg i samme område også på vinteren.

Legg ut høy til haren i foregrind.

Det er foring på vinteren som hjelper haren. Du bør derfor finne et sted som er et typisk harehabitat om vinteren. Går du på ski eller har truger kan du gå deg en tur og se etter harespor. Se i områder med mye løvskog. Er det hare der du bor, trenger du neppe å gå langt. Løvskog som er beitet vil være spist tom for bark. Du vil også finne avføring, både den store runde tørre og den mindre mørke og avlange varianten. Selvfølgelig vil du også finne masse harespor.

Når du har funnet et typisk harehabitat kan du gjøre det enkelt med å legge ned greiner og kvister av osp, selje og or. Ta eventuelt med deg litt høy som stikkes ned mellom kvistene du har lagt ned. Forsøk å finne et sted der høyet holdes tørt. Alternativt kan du sette opp en foregrind med tak, eller kasse med åpning som lar haren ta for fra en liten åpning. Denne kan du gjerne snekre selv. Heng den maksimalt 30 cm over bakken.

Hvis du bare finner enkelte spor uten gnagemerker på greiner og kvister, kan du forsøke å lage en matestasjon ved ett av sporene. Er du heldig vil haren stoppe neste gang den kommer forbi.

Om vinteren har haren tilpasset seg grovfor fra kvister og bark. Man skal derfor være forsiktig med å fore med grønnsaker eller pellets egnet for tam kanin. Pellets inneholder et svært høyt nærings- og proteininnhold sammenlignet med maten haren normalt spiser så vær forsiktig. Pellets med frø bør gå bra. Ikke gi tilgang til for mye av gangen.

Vanlig høy er greit, men bør ikke inneholde mye alfaalfa (kløverplante). Alfaalfa bør bare fores til voksne dyr siden dette inneholder mye protein, kalsium og sukker. Det blir for kraftig kost for unge dyr.  Hvis haren får tilgang til mat den normalt ikke spiser vil bakterifloraen påvirkes og gi diarè. Hvis du finner uvanlig løs avføring ved foringsplassen bør du redusere utvalget og/eller mengden og heller legge ned flere greiner og kvister.

Vill hare kan godt få grønnsaker, men ikke gi for mye av gangen. La de venne seg på den nye maten før du fyller på ved foringsplassen. Generelt bør du følge med på hva de faktisk liker å spise og fylle på med det som etter hvert blir borte.

Jeg har lest et sted at hare ikke skal fores med kålvekster, men i hagen min har jeg hare på besøk regelmessig, og da er det restene av rosenkålen den spiser. Kål går altså helt greit! Frukt er heller ikke så gunstig for hare siden det meste av frukt inneholder mye sukker. Selv forer jeg med rester fra kjøkkenet og grønnsaker som ikke har klart vinteren i kjelleren så godt.

Uansett bør du fore i svært små mengder av alle typer fòr til å begynne med. La de venne seg til ny mat over tid. Legg ut et par nye forvarianter før du forsøker nye. Bark og kvister av selje og osp er sikre så disse kan du legge ned ubegrensede mengder av :-)

https://www.wikihow.com/Feed-a-Wild-Rabbit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi meg gjerne tilbakemelding på artiklene mine, men jeg kan ikke garantere at du får svar.