Gift i plastflasker

Plastflaskene avgir et giftig stoff, ifølge norsk forsker. Nye undersøkelser viser at plastflaskene avgir et giftig stoff til vannet. Produsentene av flaskevann bør vurdere å skifte til en annen type plastflasker. Over hele Europa benyttes flasker der plasten (PET) inneholder metallet antimon. Stoffet er giftig, og vi har funnet det igjen i flaskevannet. Dette synes jeg er foruroligende, sier geokjemiker Clemens Reimann ved Norges Geologiske Undersøkelse (NGU).Bare i Europa er det registrert rundt 1800 produsenter av flaskevann. 

Unødvendig mye antimon
Forskeren ved NGU og kolleger har samlet inn nærmere 1500 ulike merker fra kjente kilder.
Selv om mye analysearbeid gjenstår, mener Reimann det allerede nå kan slås fast at plastflaskene som benyttes av de fleste produsentene avgir antimon til vannet.
- Jeg kan ikke uttale meg om de helsemessige effektene av dette, men for meg er det er foruroligende at en så viktig forbruksvare som flaskevann inneholder unødvendig mye antimon. De som produserer flaskene bør slutte å bruke dette giftige metallet i produksjonen. Titan er for eksempel en god erstatter som er i bruk i Japan, og har ikke virkninger på helsen.


Kilde: Adresseavisen sept. 2008

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Gi meg gjerne tilbakemelding på artiklene mine, men jeg kan ikke garantere at du får svar.